مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

سیاست‏ها و چشم‏ اندازهای کشور

  • معرفي، تبيين و تحليل مباني علمي و عملي سياست‏گذاري تجارت و اقتصاد الكترونيكي (فرايند، روش‏شناسي، شاخص‌ها، معيارها و امثالهم)
  • بررسي و تبيين تجربيات داخلي و خارجي در خصوص فرايندها و نتايج سياست‏گذاري در حوزه تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • بررسي نقش و جايگاه بخش خصوصي در سياست‏گذاري تجارت و اقتصاد الكترونيكي ايران و نيز كشورهاي منتخب
  • بررسي تجربه سياست‏گذاري تجارت و اقتصاد الكترونيكي در سطح بخش يا صنعت
  • نقد و بررسي و آسيب شناسي عوامل ترغيب‏كننده و تهديدكننده سياست‎‏هاي تجارت و اقتصاد الكترونيكي در اسناد بالادستي كشور
  • ارزيابي و تحليل وضعيت بلوغ و آمادگي الكترونيكي در كشور در راستاي برنامه‏ريزي و سياست‏گذاري تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • آسيب شناسي نقش، جايگاه، وظايف و اختيارات و برنامه هاي نهادهاي حاكميتي در حوزه سياست‏گذاري تجارت و اقتصاد الكترونيكي كشور
  • توسعه و پيشنهاد چارچوب‏ها و الگوهاي مناسب برنامه‏ريزي و سياست‏گذاري حوزه تجارت و اقتصاد الكترونيكي كشور
  • ارزيابي و تحليل وضعيت اقتصاد و توليد و تجارت در سطح ملي و بين المللي و نحوه تأثير و تأثر آن بر سياست‏هاي تجارت و اقتصاد الكترونيكي داخلي و خارجي
  • تبيين سياست‏ها و راهبردهاي توسعه اثربخشي برنامه‏هاي كلان در حوزه تجارت و اقتصاد الكترونيكي كشور
  • آينده نگاري تجارت و اقتصاد الكترونيكي، راهكارها، روش‏ها، اصول و چارچوب‏ها

فنی و ارتباطی

  • جايگاه زيرساخت فني و ارتباطي
  • تجارب كشورها در توسعه زيرساخت‌هاي فني و ارتباطي
  • آسيب‌شناسي استقرار سيستم‌هاي نرم‌افزاري، سخت افزاري و ارتباطي
  • نقش استانداردسازي تبادل داده‏ها در تجارت الكترونيكي
  • الزامات فني مديريت سيستم‌هاي اطلاعاتي
  • روش‌هاي مواجهه با تنگنا و بحران در زيرساخت‌هاي فني و ارتباطي
  • شاخص ها و معيارهاي ارزيابي زيرساخت هاي فني و ارتباطي 
  • بومي سازي زيرساخت هاي موردنياز تجارت الكترونيكي
  • نقش فناوري‏هاي نوين در ارتقاء زيرساخت‏ها
  • بررسی استانداردهای بین‏المللی ebXML و EDIFACT
  • نحوه مدیریت تبادل اطلاعات بین سازمانی
  • تعیین استانداردها و پروتکل‏های مورد نیاز در تبادل اطلاعات در تجارت الکترونیکی
  • تأثیر عوامل تکنولوژیکی بر جهانی شدن تجارت الکترونیکی
  • بررسی تأثیر عوامل سازمانی و محیطی بر جهانی شدن تجارت الکترونیکی

حقوقی و قانونی

  • حمایت کیفری از تجارت و اقتصاد الکترونیکی
  • حریم خصوصی و حمایت از داده‏ها
  • حمایت از حقوق مصرف‏کننده در فضای الکترونیکی
  • قواعد حاکم بر موضوع رقابت در فضای الکترونیکی
  • مسایل حقوقی گواهی و امضای دیجیتال
  • بررسی حقوق کاربران در حوزه تجارت الکترونیکی
  • بررسی تجارت الکترونیکی از جنبه‏های فقهی
  • مالکیت معنوی و تجارت الکترونیکی
  • مسئولیت مدنی در تجارت الکترونیکی
  • قراردادهای الکترونیکی در حوزه تجارت و اقتصاد
  • دادرسی و داوری الکترونیکی
  • تأثیر متقابل تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی
  • نقش همکاری‏های بین‏المللی در توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی

امنیت و اعتماد

  • عوامل مؤثر بر افزايش اعتماد كاربران در تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • توسعه كاربرد گواهي الكترونيكي در توسعه تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • جايگاه احراز هويت و اصالت در امنيت تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • نظام مديريت امنيت اطلاعات در تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • شاخص‏ها و معيارهاي ارزيابي امنيت و اعتماد
  • چالش‏های توسعه امنیت و اعتماد در فضای سایبر
  • چالش‏های ایجاد پایداری و امنیت در فضای سایبر
  • فرهنگ‏سازی و آگاه‏سازی توسعه امنیت و اعتماد در تجارت و اقتصاد الکترونیکی
  • سالم‏سازی فضای تبادل اطلاعات
  • چالش‏های توسعه طرح نماد اعتماد الکترونیکی در فضای سایبری
  • تعیین حریم خصوصی در تبادلات تجاری الکترونیکی
  • توسعه زیرساخت‏های امنیتی توسعه تجارت الکترونیکی
  • ممیزی و ذیحسابی فناوری اطلاعات
  • بررسی نقش ابزارهای ICT جهت مقابله با جرایم حوزه تجارت و اقتصاد الکترونیکی

آموزش و مهارت‏های انسانی

  • شاخص‏هاي ارزيابي نيروي انساني متخصص در حوزه تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • فرهنگ‏سازی عمومی و آموزش شهروندان در توسعه تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • شاخص ها و معيارهاي ارزيابي کارايي زيرساخت های آموزشی 
  • چالش‏های توسعه آموزش و مهارت‏های انسانی در تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • برنامه های آموزشی موجود تجارت الکترونيک در کشور و ميزان تطابق آن با نيازها
  • رشته‏‏های جدید و وضعيت تحصیلات تکمیلی تجارت الکترونيک در دانشگاه‏ها و مراکز آموزشی
  • آمايش جغرافيايي رشته تجارت الکترونيک و رشته های مرتبط در کشور
  • بازنگری در کتب درسی دوره‏های آموزشی در مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان
  • تطابق محتوای درسی رشته تجارت الکترونيک و رشته‏های مرتبط با دانش روز
  • مهارت‏های کارآفرینی، و کسب‏وکار الکترونیکی
  • مروری بر اسناد بالادستی فاوا مرتبط با تجارت الکترونیکی
  • راهکارها و چالش‏های توسعه آموزش و مهارت‏های انسانی در حوزه تجارت الکترونیکی
  • به‏کارگیری آموزش الکترونیکی و فاوا در آموزش نیروی انسانی
  • ساختارهای تصمیم‏گیری و برنامه‏ریزی آموزشی در تجارت الکترونیکی و فاوا

اقتصادی و تجاری

  • گمرك الكترونيكي: فرصت‌ها، چالش‌ها، راهكارها
  • بیمه الکترونیکی: فرصت‌ها، چالش‌ها، راهكارها
  • لجستیک الكترونيكي: فرصت‌ها، چالش‌ها، راهكارها
  • بانکداری نوین و پرداخت‏هاي الكترونيكي
  • خزانه‏داری الکترونیکی: فرصت‌ها، چالش‌ها، راهكارها
  • نقش تجارت الکترونیکی در کاهش تخلف‏های تجاری (قاچاق کالا و ...)
  • جایگاه تجارت الکترونیکی در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی (رشداقتصادی، تورم، اشتغال، بهره‏وری و ...)
  • نقش تجارت الکترونیکی در تسهیل تجاری (با استفاده از ابزارها نظیر پنجره واحد تجاری و ...)
  • نقش و تأثیر بخش خصوصی در توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی در کشور
  • تجارت الکترونیکی و هدفمندی یارانه‏ها
  • شاخص‏ها و معیارهای ارزیابی بسترهای اقتصادی و تجاری
  • ابزارها و اقدامات موثر در افزایش کارایی و رقابت‏پذيري بنگاه‏ها (هوشمندی تجاری و ...)

كاربردها و نوآوری

  • نقش نوآوری مستمر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه اقتصاد کشور
  • مديريت نوآوري فناوري اطلاعات در سازمان‏ها و بنگاه‏ها
  • كارآفريني ديجيتال، چالش‏ها و فرصت‏ها
  • چالش‌ها و راهكارهاي مديريت خلاق و نوآور در تجارت و اقتصاد الکترونیکی
  • نقش نوآوري در توسعه تجارت الكترونيكي
  • بررسي مراكز رشد حقيقي و مجازي فناوري اطلاعات و ارتباطات
  • نوآوري و تأثير آن بر پارادايم‌هاي رايج در حوزه تجارت و اقتصاد الكترونيكي
  • تبیین شاخص‏ها و معيارهاي ارزيابي كاربردها و نوآوري‏ها 
  • راه‏کارهای بومي‌سازي مطالعات و پژوهش‏ها و تجاری‏سازی دستاوردهاي داخلی تجارت الكترونيكي
  • چالش‏ها و مخاطرات ناشي از به كارگيري فناوری‏های نوين الكترونيكي در بنگاه‏ها
  • کاربرد تجارت الکترونیکی با رویکرد توسعه عدالت اقتصادی و توزیع ثروت
  • بررسی پتانسیل (نقاط قوت و ضعف) صنعت فناوری اطلاعات کشور در توسعه تجارت الکترونیکی بومی و ارایه طرح‏های توسعه (در حوزه زیرساختی و کاربردی)
  • معرفی کاربردهای فناوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی در قالب مطالعه کاربردی (با رویکرد جهانی)
  • معرفی مدل‏های مختلف کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیکی
  • تجارت سیار: فصلی نوین در تجارت الکترونیکی، معرفی زیرساخت‏های لازم M-Commerce
  • سازمان‏های مجازی: فرصت‏ها و تهدیدها
  • مطالعه امکان‏سنجی تجارت مکان محور در کشور و معرفی زیرساخت‏های لازم
  • آسیب‏شناسی تجارت و اقتصاد الکترونیکی در عمل و بررسی پیشنهادات